The Power of Slow Eating

18.07.2018

Už v samotném logu uvádíme dovětek "The Power of Slow Eating". Je to naše mantra. Je to naše přesvědčení. Je to ale něco, čemu většina lidí nerozumí. A na co se nás naši milí hosté často ptají?

  • "Co to pomalé jezení znamená?"
  • "Proč bych měl jíst pomalu?"

Co tedy "pomalé stravování" znamená?

Žijeme v uspěchané době, jsme neustále zaneprázdnění, nic nestíháme, na nic nemáme čas... Za důležité považujeme být včas v práci, stihnout schůzku, nezmeškat prohlídku u lékaře. Někde mezi tím neustálým pobíháním odsouváme na vedlejší kolej to, čemu bychom měli věnovat největší pozornost - SOBĚ, svým skutečným potřebám a touhám. 

Neposloucháme se a mnohdy přehlížíme varovné signály, které k nám tělo zoufale vysílá. A když už se přeci jen zadaří, často zůstáváme v zajetí minulosti nebo se naopak obáváme budoucnosti. Schválně, zkuste se projít po ulici a všimněte si, kolik lidí má nepřítomný výraz. ;-)

Klíčem ke štěstí je přítomný okamžik. Pouze tehdy můžete vnímat svá skutečná přání a  ano,  s tím i bezprostředně souvisí naše stravování. Jsme naučeni obvykle ve spěchu do sebe nasoukat, co je zrovna po ruce, hlavně aby nás jídlo moc nezdržovalo.


Pomalé stravování je pravý opak výše popsaného.  Jeho smyslem je

  • vyhradit si na jídlo dostatek času,
  • plně se soustředit na každé sousto,
  • a hlavně si jej vědomě vychutnat. 

"Pomalí jedlíci" neberou jídlo jen jako prostředek k naplnění žaludku, ale jako rituál, během kterého mají požitek z každého sousta, zůstávají ve spojení sami se sebou, TADY A TEĎ. Respektují potřeby svého těla.    


Jaké benefity s sebou vědomé stravování přináší?

Jedním z nejdůležitějších benefitů pomalého stravování je to, že dáte tělu čas na to, aby poznalo, kdy je syté. Žaludku trvá vyslat signál do mozku o nasycení až 20 minut poté, kdy začnete jíst. A ruku na srdce, většina z nás do sebe jídlo "nahází" daleko rychleji.

S tím souvisí samozřejmě i to, že díky tomu daleko méně sníte

Pro zajímavost: Univerzita Rhode Island provedla vědeckou studii na 30 ženách s normální váhou. Naservírovali jim těstoviny s rajčatovou omáčkou a parmezánem a sklenici vody.

  • Ty, co jedly rychle, přijaly během 9 minut 646 kalorií.
  • Ty, co jedly pomalu, přijaly za 29 minut 579 kalorií !

Přirozeně ženy, které jedly rychleji, cítily mnohem dřív opět hlad a daleko menší uspokojení z jídla.

Další výhodou je lepší zažívání. Trávení začíná již v ústech, takže když budeme hltat velká sousta, bude pro žaludek mnohem obtížnější potravu zpracovat. A nedostatečně rozložené jídlo vede k problémům se zažíváním.

Tak a odteď huráááááá pomalé stravování! :-)

Přejeme dobrou chuť!

Bájomlska.